Vijf jaar geleden alweer, wat vliegt de tijd! Een mooie mijlpaal om eens terug te blikken op deze periode. De lessen die we hebben geleerd, maar ook zeker de mooie groei die we samen hebben doorgemaakt. Dat het allemaal niet zonder slag of stoot is gegaan, is een ding dat zeker is, maar we hebben het altijd gedaan met talentvolle mensen die geloven in onze samenwerking, iets wat voor mij de kern is in stimulon. Hoe het zaadje werd geplant Het ondernemerschap kwam op mijn pad met Spartel Experience, waarmee ik nog steeds groepsactiviteiten organiseer in de vorm van teambuildingspellen bij de Spartelvijver in Hooge Mierde. Een mooie, laagdrempelige manier kennis te maken met ondernemen. Thuiswonend en parttime naast mijn baan destijds had ik ook een prima vangnet voor als het niets zou worden. Voor Spartel Experience nam ik een website over van een collega in de branche. Dit bleek geen succes, want die voldeed totaal niet aan mijn eisen. Toen ik de offertes voor een nieuwe site opvroeg, sloeg ik stijl achterover, dus besloot ik het zelf te gaan leren. Samen met een goede vriend, Mike, besloot ik de stap te zetten om een bedrijf op te richten om bedrijven te ondersteunen bij hun marketingactiviteiten. Enthousiast schreven we ons in bij de Kamer van Koophandel onder de naam "Kameleon Webdesign & Social Media". De gedachte daarachter was dat we goed waren in het ‘meekleuren met de behoefte van een bedrijf’.
Al snel kwamen we erachter dat dit niet de naam was die het altijd zou moeten blijven. Mike en ik hebben ons vervolgens de hele dag opgesloten in mijn oude slaapkamer, destijds ons kantoor. Rond een uur of 18.30 waren we eruit: de nieuwe naam werd stimulon – het stimuleren van online. De eerste jaren waren een flinke zoektocht. Met weinig middelen, beperkte kennis, maar gewapend met een hoop enthousiasme bouwden we websites en creëerden we huisstijlen en logo's. Vanaf het begin wisten we Susan al te enthousiasmeren om bij ons te komen werken. Op grafisch vlak konden Mike en ik namelijk niet uit de voeten, en dat hadden we wel nodig. Susan begon met het maken van onze eigen huisstijl en ons logo voor stimulon. Vanuit daar werkte ze eerst een dag in de twee weken en kort daarna al eens per week, via via begonnen de eerste klanten ons al te vinden. We leerden vooral door te doen. De eerste belangrijke les leerden we al snel: dat we ons niet op alles moesten richten. We kwamen er snel achter dat focus van groot belang is, we zijn ons toen met name gaan focussen op het maken van websites en de branding voor bedrijven. Mike besloot na ongeveer anderhalf jaar om verder te gaan studeren. Een half jaar na het vertrek van Mike werd ik gebeld door Maurice Sanders, of we eventueel interesse hadden om in een gedeeld kantoor te komen werken, bij Bluebox (wat nu Aangenaam is) in Bladel. Dit was een belangrijke stap voor ons. Ik kreeg de kans om van ervaren ondernemers uit de branche te leren en ons netwerk werd snel groter. Dat betekende dan ook dat we het team destijds hebben uitgebreid met Lieke en Freeke. Dit is ook een fase geweest waarin we gingen experimenteren met eigen concepten. Zo hebben we onder meer het Fit-Festival georganiseerd en zijn we begonnen met de oprichting van KempenSpot, een online platform dat de Kempen samenbrengt door middel van verhalen. Daarnaast kwam Bart Adams van Trainingunit in de loop van 2022 bij me aan met de vraag of we interesse hadden om mee te werken aan de organisatie van een boksgala voor lokale ondernemers. Het streven was om 24 ondernemers uit de Kempen bereid te vinden om een half jaar te trainen en hen de uitdaging van hun leven te bezorgen met een gala-avond waarin alle deelnemers konden laten zien wat ze hadden geleerd. Een flinke uitdaging voor ons, omdat hier dan ook echt alles samenkwam: het bedenken van een concept, dit omzetten naar een huisstijl, het samenstellen van het deelnemersveld, de programmering, de marketing, het begeleiden van de deelnemers, de kaartverkoop in overleg met diverse partijen – een heleboel. Wat we vooraf nooit hadden kunnen denken. Deze avond was een echt hoogtepunt in ons bestaan, omdat alles samenkwam en we deze avond met ons team tot een mooi einde hebben kunnen brengen. Het gevoel van die avond zal ik nooit meer vergeten.
In april 2023 verhuisden we naar een kantoor in de oude sigarenfabriek, het "Strijp S van Reusel". Hier hebben we een plek gecreëerd die volledig bij ons past: creatief en inspirerend. Een eigen omgeving die ons verder hielp om ons te richten op projecten die écht bij ons passen. We kregen in deze periode ook met teleurstellingen te maken. Het niet doorgaan van de tweede editie van het boksgala – wat als gevolg had dat we helaas afscheid moesten nemen van Lieke – was een periode waarin het even niet allemaal op zijn plek viel. Ondanks die tegenslagen werden we als stimulon steeds volwassener. We leerden van onze fouten en bouwden door aan ons bedrijf. Om het bedrijf verder te laten groeien, was er vooral meer structuur nodig. Op de momenten dat er veel projecten tegelijk liepen, schoot dat er nog wel eens bij in. Een van de redenen waarom ik Thom graag bij Stimulon wilde betrekken. We zijn al ons hele leven bevriend en ik weet dat daar zijn kracht ligt. Het zaadje was al eens eerder geplant, omdat ik hem regelmatig vertelde over ons bedrijf en onze visie, iets waar hij ook toen altijd al enthousiast van werd. Toen was het niet het juiste moment om de stap te nemen, maar het bleef in onze hoofden spoken. We kregen daarna steeds vaker gesprekken over ondernemen. Nadat hij wat andere keuzes had gemaakt, werd het weer concreet. Tijdens een trip naar Azië, waar hij ook tijd genoeg had om over zijn toekomst na te denken, belde hij me. "Ik zie het zitten, en ik heb zin om er samen voor te gaan," zei hij. Ik weet nog dat ik zei: "Tof man, dat gaan we samen doen!" Ik moet eerlijk zeggen dat ik na dit gesprek een kwartier voor me uit heb zitten staren. Ik moest het even laten bezinken. Ik vond het heel tof dat we dit fulltime samen gingen doen, maar hoe, dat was nog de vraag. Het was een grote stap voor ons allebei. Ik ben blij dat Thom het vertrouwen had in de mogelijkheden die er zijn, en dat we beiden geloofden dat hij hierin een belangrijke rol kon vervullen. Sinds de komst van Thom is er veel veranderd. Zo zijn we meteen aan de slag gegaan om onze visie beter naar buiten te brengen, om op deze manier ook meer projecten aan te trekken die bij onze manier van werken passen. Hier hebben we samen veel uren aan besteed. Dit deden we door een herpositionering, plannen maken, maar vooral veel structuur en duidelijkheid aanbrengen. Ik ben supertrots op hoe we dit gedaan hebben, maar vooral om dit samen te kunnen doen. Het bleek gelukkig een goede zet te zijn. Steeds meer weten we welk type project bij ons past. Elk project evalueren we, om zo overal weer van te leren. We vullen elkaar goed aan en maken elkaar beter. Iets wat voor mij een van de belangrijkste dingen is binnen ons team: we doen het samen en betrekken iedereen daarbij zo veel mogelijk. Op onze site is te lezen: "Met ons team van creatievelingen hebben we het juiste gereedschap om jouw visie tot leven te brengen." Dat is waar we voor staan. We rollen geen standaardplannen uit, maar gaan samen aan de slag om merken sterker te maken. Ook maakte we met ons team een video waarmee we de afgelopen 5 jaar in beeld brengen. Ben je benieuwd naar deze video? Dan kun je die hier bekijken.